Obecní kroniky
Kronika Klučov 1950-51 Strana 24 Obsah této kroniky
Předchozí strana Další strana
Jdi na stranu: 

Stavba státní dráhy

V roce 1840–1841 vyměřovali inžinýři pozemky pro stavbu státní dráhy Praha-Česká Třebová. Trať byla vyměřena v katastru zdejší obce, vesměs panskými pozemky.

Na stavbě tratě, mostů, strážních domků a nádraží se pracovalo přes dva roky, od roku 1842 až do roku 1844.

Pozemek na nádraží v Poříčanech v prvém postavení dala obec Poříčanská v ceně 3.000 zl. Výměra v zápise není udána.

Na nádraží se pracovalo roku 1842. Bylo postaveno v místech, kdež jest u přejezdu studně a obývací místnosti pro železničáře.

Dle záznamu pro pamět - na stavbě dráhy pracovali lidé ze všech koutů světa, ponejvíce Italů vedle lidí domácích. Podnes se říká lidově, že to byli bratránkové světa. Výdělek denní nebyl příliš veliký, 60-70 krejcarů.

Jízda prvého vlaku, který zde projížděl, jest zaznamenán 1. června 1844 o půl sedmé hodině ranní. Lidé z celého okolí stáli u přejezdu státní dráhy, aby viděli prvou jízdu.

Prvním přednostou na nádraží v Poříčanech jest zaznamenán Vilém Pauer.

Ve zdejším obvodu obce vlak žádný nestavil, chodilo se na nádraží do Poříčan. Až kolem roku 1870 učiněna zde zastávka bez jakéhokoliv přístřeší. Cestující museli státi v jakémkoliv čase u kolejí na přejezdu a čekati na vlak. Jízdní lístky vydával strážník tratě v stávajícím strážním domku.

Stavěly zde denně dva vlaky, kterým lidé přezděli omnibusy. Tyto vlaky zastavovaly na každé malé a velké zastávce. Jízda odtud do Prahy trvala pětčtvrti hodiny a stála jednu osobu a jednu cestu 60 kr.

Pastýřové ovcí a j.

Za starých dob sousedé chovali hodně ovcí, které se mimo zimní období venku zdržovaly a pásly. K tomuto pasení a opatrování sjednávali pastýře, který se lidově nazýval slouha.

Pastýř bydlel v obecním domku, který byl zván pastouška. Opatroval obecního býka, na kterého dostával od sousedů krmivo.

Další strana.